De danske ølnydere er i den grad forkælede, når det kommer til god, dansk IPA. De fleste bryghuse har som minimum én variant - fra alkoholfri til de såkaldte Quadruple IPA’er. Kært barn kommer i mange afskygninger. Men den bedst sælgende målt på værdi er, måske ikke overraskende, Jacobsens Yakima IPA. Det viser tal fra NielsenIQ ScanTrack.
Fra 2021 til 2022 steg salget af Yakima IPA med 64 % målt på værdien.
”IPA’en har været igennem en fantastisk udvikling de seneste år, og der laves generelt utroligt mange gode af slagsen. Så vi er selvfølgelig meget glade og stolte over, at Yakima IPA er så populær. Det betyder, at vi har ramt rigtigt, når danskerne i stor stil vælger Yakima, som deres foretrukne IPA,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen i Carlsberg.
Jacobsen lancerede Yakima IPA I 2018 på de store 75 cl flasker, men det var da øllen sidste år kom på dåse, at salget for alvor tog fat.
”Specialøl i dåseforpakning er meget populært, og lanceringen af Jacobsen på 33 cl dåse har fået flere til at lægge Jacobsen øl ned i indkøbskurven. Den mindre forpakning har været meget til at øge tilgængeligheden og gjort Jacobsen relevant i langt flere forbrugssituationer,” siger Mads Egeskov Bach.