Niels Hald har valgt – efter næsten 27 år på posten som direktør for Bryggeriforeningen – at gå på pension og overlader pr. 1. juni posten til tidligere justitsminister Nick Hækkerup.
For at forstå Niels Halds betydning for den danske bryggeribranche er vi nødt til at starte med at gå 27 år tilbage i tiden. I 1995 var der ikke noget, der hed Danske Ølentusiaster, der var tre ølbarer i Danmark, og det at importere øl var noget man gjorde i sin kuffert på vej hjem fra charterferien.
Da Niels Hald blev spurgt, om han var interesseret i stillingen som direktør for Bryggeriforeningen, havde han gennem 17 år arbejdet som diplomat udsendt af Udenrigsministeriet. Og på daværende tidspunkt sad han som diplomat i Bruxelles med en stor viden om EU-regler. Ifølge ham selv var det nok en af grundene til, at han blev spurgt.
”Man havde en forventning om, at EU ville betyde utroligt meget for bryggeribranchen,” siger Niels Hald. ”Og der er rigtig meget, der udspringer af EU-regulering. Dengang var man i gang med at udbygge det indre marked, så der havde man behov for en med stort EU-kendskab.”
På ølfronten stod det dog anderledes til. Niels Hald havde ikke et særligt forhold til øl. Men han havde bidt mærke i, at det i Belgien var helt normalt som en midaldrende kvinde at sidde på ølbar en søndag formiddag med fin hat og et ølkrus i hånden. Den var ikke var gået i Danmark på det tidspunkt – alligevel så han Danmarks potentiale:
”Der er noget helt særligt ved Danmark og vores placering. Vi har Finland, Sverige, Norge, som historisk set er spiritus-lande. Og længere sydpå i Europa har vi vinlandene. Og her ligger vi så lige i centrum af hvad man kan kalde et ølbælte.”
Niels Hald opdagede også hurtigt danskernes syn på øl. For det skal bare nævnes i en forsamling, og så vil han få adskillige meninger. På den måde er øl et meget personligt produkt: ”Alle har et forhold til det. Og det ligger så dybt i den danske kultur. Vi har alt lige fra Ølstykke til Ølsted, og vi har en ølhistorie, der går helt tilbage til Egtved-pigen.”
Men det var ikke kun Danmark som Niels Hald så et potentiale i – også Bryggeriforeningen og det at vende hjem til Danmark, passede ham godt. Derfor startede han som direktør for Bryggeriforeningen.
”I starten havde vi kun 4-5 medlemmer, som havde en meget stor markedsandel i Danmark. Og der var måske 5-6 bryggerier i Danmark på det tidspunkt, som omsatte for omkring 20 milliarder kroner på årsbasis. I dag har Bryggeriforeningen 65 medlemmer, og de danske bryggerier omsætter globalt for 75 milliarder kroner, men Danmark udgør eksempelvis kun 5% af Carlsbergs samlede omsætning.”
Det har været en fordel for hele branchen, at det er lykkedes at overbevise forbrugerne om, at man sagtens kan give 30-40 kroner for en god øl.
Samarbejde og fælles styrkelse
Nogle år senere i 1998 blev Danske Ølentusiaster dannet. Foreningens første landsformand, Søren Houmøller, erindrer den spæde start på samarbejdet således: ”Der kom vi så og krævede belgiske Trappistøl, amerikanske IPAs og tyske hvedeøl fra bryggerier, der havde brugt et århundrede på at forfine industripilsneren og luge antallet af øltyper ned til en håndfuld.”
Niels Hald husker det dog som en styrkelse af branchen. ”Vi var fra start af meget stolte af Danske Ølentusiaster. Det er fantastisk at have en forbrugerorganisation med – på et tidspunkt – over 10.000 medlemmer, med lokale foreninger som interesserer sig for produktet og interesserer sig for branchen."
”Og det har været fantastisk med de årlige ølfestivaler, som jo virkelig har været med til at øge interessen – det har været til fordel for hele branchen. Det har gjort, at øl er gået fra at være et meget standardiseret, enkelt produkt til et produkt med en meget stor variation.
”Men det er også et produkt til nogle helt andre priser. Det har været en fordel for hele branchen, at det er lykkedes at overbevise forbrugerne om, at man sagtens kan give 30-40 kroner for en god øl.”
Niels Hald har været til alle Danske Ølentusiasters årlige Ølfestivaler og nåede også at være med til den 27. ølfestival i 2022 inden hans fratrædelse.
Udefra kan det måske synes, at Danske Ølentusiaster og Bryggeriforeningen gennem årene har været modparter – på henholdsvis bryggeriernes og forbrugernes side – men måske er det bare et ”hønen eller ægget”-spørgsmål. Begge ønsker de bedst mulige rammer, men kæmper alligevel for den samme sag; bedre øl. Niels Hald forklarer:
”Det er jo bryggerierne selv, der har relationen til forbrugerne i kraft af, at det er forbrugerne, der skal købe produkterne, men vi ønsker i høj grad også at inddrage forbrugernes synspunkter i vores arbejde. Og vi lytter i høj grad også til Danske Ølentusiaster om deres ønsker til branchen og bringer det ind i vores verden.”
Mærkesager
I sin tid som direktør er der særligt to ting, som Niels Hald er meget stolt af: ”Det har også været vigtigt, at vi er lykkedes med at etablere Dansk Retursystem. I virkeligheden var det Dansk Retursystem, der hjalp ølrevolutionen på vej. For selvom vi godt ved, at der kan være nogle frustrationer over det, så hjalp det jo faktisk mikrobryggerierne på vej”
”Da jeg kom til Bryggeriforeningen havde man et forbud mod engangsemballage. Der måtte øl og sodavand kunne sælges i de gamle returflasker. Og det indebar, at bryggerierne skulle have sin egne kasser, og så skulle man køre ud til kunderne i butikkerne og hente dem. Men sammen med den danske stat lavede vi et fælles systemet for alle som indebærer, at Skagen Bryghus kan sælge sin øl på Bornholm og glemme alt om de flasker.”
”Det har også været til god gavn for forbrugerne, at ølafgiften i dag er lavere end i 1975 – bare de sidste 10 år er den sænket med 25%. Der er også afskaffet nogle emballageafgifter. Så generelt set er en lang række afgifter reduceret.”
Fremadrettet håber Niels Hald, at arbejdet med og for forbrugerne fortsætter og har dette råd til Danske Ølentusiaster: ”Det er rigtig vigtigt, at Danske Ølentusiaster forbliver en rigtig forbrugerorganisation og medlem af forbrugerrådet og har holdninger til forbrugerpolitiske spørgsmål,” siger han og sender også et godt råd til sin efterfølger Nick Hækkerup: ”Lyt til Danske Ølentusiaster!”
Hvad er Bryggeriforeningen?
Bryggeriforeningen blev dannet i 1899 og er i dag en politisk brancheforening med 65 medlemmer.
Den arbejder for optimale rammebetingelser for at drive bryggerivirksomhed i Danmark. Der er ingen særlige krav til at blive medlem, og Bryggeriforeningen kan også hjælpe, når man starter ud som et kommercielt bryggeri.
Desuden arbejder de med nogle målsætninger. Bl.a. ønsker de kunne producere øl CO2-neutralt i 2030, at al emballage skal være cirkulær, og at deres produkter ikke skal misbruges ud fra et sundhedspolitisk synspunkt.
Niels Hald nyt æresmedlem af Danske Ølentusiaster
Niels Hald blev ved den netop afholdte Ølfestival 2022 blevet udråbt som æresmedlem af Danske Ølentusiaster.
Han er derfor blevet æresmedlem nr. 7, hvilket glæder Niels Hald, der altid har været ked af sit høje medlemsnummer på trods af, at han har været med fra starten.
Om udnævnelsen siger landsformand, Klaus Rehkopff:
”Niels Hald har siddet som direktør for Bryggeriforeningen i næsten 27 år. Det er længere tid, end Danske Ølentusiaster overhovedet har eksisteret. Og siden vores dannelse, har han været villig til at høre, hvad vi som forbrugerorganisation havde at sige. Det har igennem årene udmundet sig i et samarbejde, som er kommet forbrugerne såvel som bryggerierne til gode. Derfor skylder Danske Ølentusiaster Niels Hald en stor tak for mange års tro tjeneste i øllets tegn, eller som vi siger i foreningen 'Højt Skum!'”