Kan øl smage forskelligt, når man bruger de samme ingredienser? Har gæren noget at sige for det færdige produkt (det er jo bare gær)? Og kan danskerne smage forskel? De spørgsmål og forhåbentlig mange flere vil blive diskuteret i projektet Opdag Øllet, som skal få den almindelig dansker til at interessere sig mere for øllets diversitet.
Opdag Øllet er et samarbejde mellem Craft Makers Collective og Danske Ølentusiaster, hvor vi vil præsentere gærens egenskaber for forbrugerne ved hjælp af en smagekasse med tre øl lavet specielt til lejligheden.
Konceptet er simpelt: Øllet kan være enten en Pilsner, Belgisk Blonde, Engelsk Ale eller Fransk Saison. Alle danske bryggerier er inviteret til at deltage i projektet ved at indlevere et prøvebryg til et internationalt dommerpanel. Panelet består af eksperter, øldommere, bryggere og ”almindelige danskere”, og de vil gennem en blindsmagning udvælge de tre øl, der skal indgå i konceptet.
Bryggerne bestemmer selv sammensætningen af opskriften, herunder mængder, mæskemetode og gæring med videre. Og det betyder, at vi får nogle meget forskellige øl – lavet på de samme ingredienser. For uanset type skal øllet brygges med Pilsner malt, Saaz humle og en gær efter eget valg. Der må ikke tilføjes flere ingredienser til brygget.
De tre udvalgte bryggerier vil få besked kort tid efter og skal så levere øl til både en smagekasse, bestående udelukkende af de tre øl, og til en større kasse, som kan købes i forbindelse med Verdens Største Virtuelle Ølsmagning d. 14. maj 2022.
Smagekassen vil så efterfølgende blive solgt på craftmakerscollective.com for 149 kroner. Det beløb er fastsat for at sikre den bedst mulige kvalitet i øllet samtidigt med, at prisen skal være overkommelig for den almindelige dansker, der ikke betegner sig selv som ølnørd – endnu.
Danske Ølentusiaster står for at lave bagsiden af smagekassen, og vi vil sørge for at komme så mange interessante oplysninger på, som der overhovedet er plads til, samt en opskrift så man kan gå hjem og prøve at genskabe de tre øl. Vi får 50 øre for hvert solgt flaske.
Det ligger i god tråd med Danske Ølentusiasters formålsparagraf, som siger, at vi som forening skal lære danskerne noget om diversiteten i øl. For vi ved godt, at den garvede ølnørd kan kende forskel på gær, blandingsforhold osv. Men vi håber alligevel, at I vil tage godt imod projektet og måske bruge det som et læringsværktøj, når I næste gang bliver stillet over for bemærkningen “Det er jo bare øl”.
Samarbejdet er kommet i stand efter et udvalg under Danske Ølentusiaster i efteråret 2021 arbejdede på et koncept for en oplysningskampagne, der havde til hensigt at vise danskerne diversiteten i øl. Idéen blev præsenteret for Craft Makers Collective under Royal Unibrew, som sidenhen har arbejdet videre med idéen. De har blandt andet vist med Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning, at de prøver på at inkludere så mange små bryggerier som muligt, og det var derfor naturligt at spørge dem om et samarbejde.
Vi glæder os til at smage og nørde øl i 2022!