Det er i princippet datterselskabet Sapporo U.S.A. der vil erhverve Stone Brewings bryggeri- og restaurantvirksomheder. Sapporo har til hensigt at producere sine Sapporo-mærkede øl til amerikansk distribution i Stones to topmoderne bryggerier, i Escondido, Californien og Richmond, Virginia. Med udgangspunkt i eksisterende kapaciteter og støttet af planlagte kapitalinvesteringer har Sapporo til hensigt at brygge 360.000 tønder øl i USA inden udgangen af 2024. Dette vil i det væsentlige fordoble Stone Brewings nuværende produktion og give rigelige muligheder for vækst for begge mærker, lyder det i en pressemeddelelse.
Stone er det andet opkøb i det voksende segment af Sapporo U.S.A.s forretning, det første var Anchor Brewing Co., som blev opkøbt i 2017. Hele Sapporo-koncernen var i 2020 verdens 29. største bryggerikæde med en årlig produktion på 7,4 millioner hl. Til sammenligning producerer Royal Unibrew 4,0 millioner hl.
Aftalen vil give Sapporo bryggekapacitet på begge amerikanske kyster, – der vil gøre det i stand til at øge produktionen markant for at imødekomme den stærke forbrugerefterspørgsel efter deres Sapporo-mærkede øl til hjemmemarkedet, sagde Sapporo U.S.A. og Stone Brewing i en fælles erklæring. De forventer, at aftalen lukkes i august.
– Dette er det rigtige næste kapitel for Stone Brewing, sagde Greg Koch, medstifter og administrerende formand for Stone Brewing. – I 26 år har vores fantastiske team arbejdet utrætteligt på at brygge øl, der har sat trends og omdefineret forventninger. At have interessen fra en virksomhed som Sapporo i at fortsætte Stone-historien er et vidnesbyrd om de fantastiske øl, vi har skabt og vil fortsætte med at skabe for vores fans over hele kloden.
– Uafhængighed er vigtigt, sagde Greg Koch, da hans besøgte København i 2019. – Forbrugerne skal vide, hvor deres øl kommer fra, ellers bliver de jo vildledt, sagde Greg Koch, da Det Fri Øl mødte ham på baren Skaal i København. Stone Brewing var dengang tilsluttet Independent Craft Brewer Seal fra Brewers Association i USA.
Greg Koch var i København for at lave PR for sin Enter Night pilsner til Metallica – en i øvrigt fremragende frisk pilsner. Men også en øl som gjorde, at Greg Koch endte på forsiden af ØLentusiasteN nr. 108 sammen med Lars Ulrich fra Metallica.