Danske Ølentusiaster i Sønderborg har formået at skabe et fællesskab, der tiltrækker unge mennesker med interesse for kvalitetsøl og ølkultur. Gennem interviews med tre ungdomsmedlemmer – Laura Feldborg, Mathias Konggaard og Mike Feldborg Dethlefsen – får vi et indblik i, hvad der motiverer dem til at være en del af foreningen.
Veje ind i fællesskabet
For Laura var det hendes far, der først gjorde hende opmærksom på Danske Ølentusiaster i forbindelse med Øllets Dag. Hele konceptet med at samles om øllet og få viden med på vejen tiltrak hende. På samme vis gjorde hun Mathias og Mike opmærksom på foreningen. For dem var det blandt andet arrangementerne med prominente ølnavne, der virkede tillokkende.
Arrangementer og aktiviteter
De unge medlemmer værdsætter særligt kombinationen af traditioner som Øllets Dag og den årlige julefrokost med arrangementer, der drejer sig om specifikke bryggerier eller temaer. Mathias fremhæver sit første arrangement – fejringen af lokalafdelingens 20-års fødselsdag – som en fantastisk aften, der for alvor åbnede hans øjne for den viden og teknik, der ligger bag godt øl. Mike nyder, at der til de månedlige møder kommer kendte personer, som fortæller om og serverer øl, ofte sammen med mad, der er tilpasset øllet.
Et inkluderende miljø
Fælles for de unge er oplevelsen af, at foreningen er imødekommende og har plads til alle uanset alder og forhåndsviden om øl. Laura oplevede en indledende bekymring for, om hun ville have for lidt viden, men det afholdt hende ikke fra at blive medlem. Mathias troede først, at Danske Ølentusiaster bare var en klub, hvor man drak en masse bajere, men fandt hurtigt ud af, at det var meget mere end det. Mike fremhæver, at der altid er nogen at snakke med til arrangementerne, og at atmosfæren er afslappet.
Udvidelse af ølhorisonten
Deltagelse i lokalafdelingens arrangementer har givet de unge medlemmer et bredere perspektiv på øl og de mange forskellige typer, der findes. Mathias fortæller, hvordan han nu har fået favorittyper af øl og en idé om, hvad han søger, når han prøver nye varianter. Mike er begyndt at kunne lide næsten alle former for øl efter at have smagt forskellige øl gennem foreningens arrangementer.
Ideer til at tiltrække flere unge
De unge medlemmer har flere forslag til, hvordan Danske Ølentusiaster kan tiltrække flere unge. Laura foreslår at reklamere for foreningen på det lokale SDU i Sønderborg, lave samarbejde med lokale pubber eller servere smagsprøver til lokale events i byen. Mathias og Mike fremhæver begge sociale medier som en vigtig platform for at nå de unge, f.eks. gennem en app, YouTube eller Instagram. Mike foreslår desuden, at unge medlemmer kunne stå for indholdet og derigennem dele deres interesse for øl.