Det belgiske klosterbryggeri Westvleteren, hvis legendariske trappistøl produceres af munke i Sint-Sixtus-klostret i Vestflandern, vil putte etiketter på deres flasker for første gang i 75 år. Klosteret producerer tre af Belgiens allermest berømte og hypede trappistøl, skriver www.brusselstimes.com.
– De nye etiketter vil indeholde alle mulige lovkrav – energiværdier, ingredienser på tre sprog og en QR-kode, der linker til endnu mere information, som ikke vidende øldrikkere har følt mangel på, fortæller broder Godfried, der er fra klostret, til Het Nieuwsblad.
– Vi reagerer på efterspørgslen fra mange af vores forbrugere med disse mærker. Det er simpelthen en trend i fødevareverdenen at kommunikere meget åbent. Vi er også selv blevet mere følsomme over for det, forklarede broder Godfried, der fastslår at der ikke er tale om en vild ændring. Trappistøllene er stadigvæk de samme.
– Vi efterlader en tradition for at få noget bedre til gengæld, for at gøre fremskridt, sagde broderen. – Derudover beholder vi udseendet og følelsen. Når flaskerne er i kassen, er etiketterne placeret, så de ikke kan ses.