Undersøgelsen er foretaget af amerikanske RepTrack Company, der siden 2016 har undersøgt de europæiske forbrugervaner og den seneste rapport offentliggjort i 2022 viser altså det, vi alle ved: øl er bedre end vin.
Ud fra en række udsagn inden for kategorierne “Følelsesmæssigt Velvære”, “Kultur”, “Autenticitet og Kvalitet”, “Smag og Variation”, “Sundhed”, “social Accept” og “Bæredygtighed” har de danske respondenter svaret således, at øl for første gang siden undersøgelsernes start har overhalet vin.
Bryggeriforeningen skriver, at det især er den danske øls rolle som national stolthed og kulturbærer samt øllets naturlige ingredienser, der løfter scoren op.
Til gengæld viser rapporten også, at forbrugernes tiltro til øl i kategorien sundhed er et godt stykke under vinens ditto.
Undersøgelsen viser også, at bryggeriernes omdømme har overhalet vinproducenternes, og her tilskrives succesen bryggeriernes økonomiske betydning for samfundet og deres evne til at innovere inden for lavalkohol-øl og alkoholfri øl.
Med andre ord kan bryggerierne især glæde sig over en vinbranche, der endnu ikke har knækket koden i forhold til alkoholfri vin samt udbredelsen af vingårde i Danmark og deres gennembrud i salgsledet endnu er minimal.
Kilde: Bryggeriforeningen